lauantai 1. tammikuuta 2011

Miksi?

Vuonna 1976 Hannu Tarmion kokoama Arkipäivän postilla alkaa vuoden Lassi Sinkkosen runolla Keväiset virrat kokoelmasta Meitä kohti:

- Talvisena aamuna, auringon noustessa,
odotamme keväisiä virtoja jotka huuhtoisivat
lävitsemme.
Rakastan tätä maata,
vuodenaikojen vaihteluita, ihmisiä,
kuluneita esineitä, muotoja, värejä.
Talvisena aamuna tunnustan rakkauteni.
Mutta miten on vihani laita?
Ketä ja mitä minun tulee vihata?
Miten ja miksi?
Ei riitä että vihaan sotaa ja kuolemaa,
suvaitsemattomuutta ja terroria,
tyranneja.
Minun pitää vihatessani myös rakastaa,
tietää ettei viha yhdistä kuin
hetkeksi.
Minun pitää ymmärtää mutta ei aina
hyväksyä.
Minun pitää tietää miksi joku on tyranni,
kuka antaa tyrannille valtuudet,
tietää että terrorista kasvavat
vapaustaistelijat jotka leimataan
terroristeiksi.
Minun pitää tietää miksi on sota,
poliittinen väkivalta, suvaitsemattomuus.
Tietää miksi jokin vaihtoehto
on parempi kuin toinen.
Minä en saa pelätä tietoni määrää
ja syvyyttä, ahdistusta
joka uhkaa lamaannuttaa minut.
Minä en saa tietoni, älyni tähden pelästyä
rakkauttani
vaikka se hetkittäin vaikuttaa mielettömältä.
Minä en saa kieltää rakkauttani
vaikka minut kiellettäisi, vangittaisi
tai tuhottaisi.
Minun pitää osata rakastaa ja vihata
oikeassa suhteessa, oikeaan aikaan,
oikealla tavalla.
Minun rakkauteni on
avointa ja ehdotonta.
Annan sen teille; ystävilleni, kaltaisilleni,
tovereilleni.

Tänään EU:n puheenjohtajaksi nousee Unkari, jonka parlamentti on hiljakkoin hyväksynyt medialain, jonka nimissä voidaan kaventaa sananvapautta. Maata hallitsee keskustaoikeistolainen Fidesz-puolue, jolla on käytännössä kaikki valta. Sensuurilaki kertoo tietysti myös siitä, että maassa on voimakas oppositio, joka halutaan vaientaa.

Näissä mietteissä.

Rauhallista ja Hyvää Uutta Vuotta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti